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Langfristige Angst und Depressivität nach Myokardinfarkt

Predicting long-term anxiety and depression after myocardial infarction

Anxiété chronique et dépression après l'infarctus du myocarde

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Sozial- und Präventivmedizin/Social and Preventive Medicine

Zusammenfassung

Daten von der Oldenburger Longitudinalstudie wurden benutzt, um die Ursachen unterschiedlicher psychosozialer Verläufe nach Infarkt zu untersuchen. Die Analysen bezogen sich auf eine Stichprobe von 400 Patienten und ihren Ehefrauen, für die 5jährige Daten vorhanden sind. Zwei Prognosenmodelle wurden entwickelt, die t4 Angst und Depression erklären. Diese Modelle dürften einige klinische Relevanz für das Screening und die psychosoziale Intervention bei Risikopatienten aufweisen. Eine zentrale Hypnose war die Bedeutung kognitiver Prozesse nach Herzinfarkt; diese wurde bestätigt: frühe negative Patientenkognitionen waren die besten Prädiktoren erhöhter Angst und Depression. Psychosoziale Risikogruppen wurden identifiziert.

Summary

Data from the 5-year Oldenburg Longitudinal Study were used for investigating the causes of differences in psychological well-being in a national sample of 1000 cardiac patients. In a subsample of 400 married patients, for whom data from the spouse were available, exogenous influences, cognitive mediators, and two measures of psychological distress were linked up in models explaining/predicting the level of anxiety and depression. A major hypothesis was the salience of the illness-related cognitions of the patient as a determinant of long-term behavior and mood state. Early patient subjective health perceptions, the <primary appraisal> of threat/harm/loss, were found to be the most important predictors of subsequent psychological well-being at the fourth wave of the study several years later. As an instrument for patient screening and psychosocial intervention, Type A's and other groups of subjects seemed to constitute high-risk patient groups.

Résumé

Les données de l'étude longitudinale d'Oldenburg (5 années de suivi) ont été utilisées pour étudier les différences de bien-être psychologique dans un échantillon national de 1000 patients coronaires. Dans un sous-échantillon d'environ 400 patients mariés, pour lesquels des données concernant l'épouse étaient utilisables, des mesures des influences exogènes des médiateurs cognitifs et des surcharges psychologiques ont été organisées en un modèle expliquant/prédisant les comportements anxieux ou dépressifs. Une hypothèse importante du modèle a été que le processus cognitif, après l'infarctus, était une variable majeure. Cela a été confirmé: une connaissance précoce de la part du patient était le meilleur prédicteur de l'anxiété et de la dépression. Les groupes à risques psycho-sociaux ont ainsi été identifiés: ouvriers, les sujets de type A, les malades graves et d'autres groupes de patients.

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Die Studie wurde durch das Bundesministerium für Forschung und Technologie (BMFT) finanziell unterstützt.

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Waltz, M., Badura, B., Pfaff, H. et al. Langfristige Angst und Depressivität nach Myokardinfarkt. Soz Präventivmed 33, 37–40 (1988). https://doi.org/10.1007/BF02084004

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02084004

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