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Trauma- und Unfalldokumentation in Deutschland

Eine Standortbestimmung im europäischen Vergleich

Trauma and accident documentation in Germany compared with elsewhere in Europe

 

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Traumadokumentation hat seit den 1970er Jahren an Bedeutung für Prävention und Forschung gewonnen. Die Datenerhebung und -verarbeitung wurde erheblich modernisiert. Komplexe Analysen haben Prävention und Therapie von Verletzungen verbessert. In Deutschland existieren das Traumaregister (TR) der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie und die Datenbank der Verkehrsunfallforschung (UFO). Vor- und Nachteile werden den britischen und französischen Systemen gegenübergestellt.

Methoden

Für UFO und TR werden Ziele, Vor- und Nachteile und aktueller Stand untersucht. Ergebnisse werden als Mittelwerte ± Standardabweichung dargestellt. P<0,05 wird als signifikant angesehen.

Ergebnisse

Wir fanden deutliche Unterschiede bei den erfassten Parametern, Zielen und demographischen Daten. Das TR stellt Versorgung und klinischen Verlauf von Schwerverletzten unterschiedlicher Unfälle dar. Die UFO beschreibt Unfallhergang und Zusammenhänge mit Verletzungen. Das britische System ähnelt dem deutschen, das französische unterscheidet sich deutlich.

Diskussion

Beide deutschen Traumadokumentationssysteme bedienen unterschiedliche Schwerpunkte und Fragestellungen. Zahlreiche Publikationen belegen den Wert für die Weiterentwicklung des Traumamanagements in Deutschland und den europäischen Nachbarn. Möglicherweise stellt die Analyse einer Schnittmengenpopulation einen nächsten zukünftigen Schritt dar.

Abstract

Background

The role of trauma documentation has grown continuously since the 1970s. Prevention and management of injuries were adapted according to the results of many analyses. Since 1993 there have been two different trauma databases in Germany: the German trauma registry (TR) and the database of the Accident Research Unit (UFO). Modern computer applications improved the data processing. Our study analysed the pros and cons of each system and compared them with those of our European neighbours.

Methods

We compared the TR and the UFO databases with respect to aims and goals, advantages and disadvantages, and current status. Results were reported as means ± standard errors of the mean. The level of significance was set at P<0.05.

Results

There were differences between the two databases concerning number and types of items, aims and goals, and demographics. The TR documents care for severely injured patients and the clinical course of different types of accidents. The UFO describes traffic accidents, accident conditions, and interrelations. The German and British systems are similar, and the French system shows interesting differences.

Discussion

The German trauma documentation systems focus on different points. Therefore both can be used for substantiated analyses of different hypotheses. Certain intersections of both databases may help to answer very special questions in the future.

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Correspondence to C. Probst.

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Mitglieder der AG Polytrauma der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU): Barth F., Bonk A.D., Bouillon B., Frink M., Grote S., Grotz M., Hering M., Huber-Wagner S., Kanz K.G., Kleiner H.-M., Krettek C., Kühne C., Kumpf L., Lackner C., Ledendecker K., Lefering R., Lindhorst E., Marzi I., Meyer H., Müller S., Mutschler W., Nast-Kolb D., Neugebauer E., Oestern H.J., Paffrath T., Pape H.C., Probst C., Qvick M., Raum M., Rixen D., Ruchholtz S., Sauerland S., Schweigkofler U., Seekamp A., Simon R., Steitz O., Tjardes T., Walcher F., Waydhas C., Westhoff J., Wittke M.

Teilnehmende Kliniken am Traumaregister der AG Polytrauma der DGU: Universitätsklinik der RWTH Aachen, Zentralklinikum Augsburg, Kreiskrankenhaus Bad Hersfeld, Charité - Campus Virchow-Klinikum Berlin, Martin-Luther-Krankenhaus Berlin, Klinikum Berlin-Buch, BG-Unfallklinik Berlin-Mahrzahn, Krankenanstalten Gilead Bielefeld, BG-Klinik Bochum Bergmannsheil, Knappschaftskrankenhaus der Ruhr-Universität Bochum, Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, Städt. Klinikum Braunschweig, Zentralkrankenhaus Sankt-Jürgen-Straße Bremen, Zentralkrankenhaus Bremen Ost, Klinikum Bremerhaven-Reinkenheide, Allgemeines Krankenhaus Celle, Klinikum Chemnitz, Klinikum Dessau, Klinikum Lippe-Detmold, Krankenhaus Dresden-Neustadt, Technische Universität Dresden, Krankenhaus Dresden-Friedrichstadt, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Klinikum Erfurt, Kreiskrankenhaus Eschwege, Universitätsklinikum Essen, Evang. Krankenhaus Lutherhaus Essen, BG Unfallklinik Frankfurt/Main, Universitätsklinik Frankfurt/Main, Klinikum Frankfurt/Oder, Klinikum Fürth, Johanniter-Krankenhaus Geesthacht, Städtisches Klinikum Görlitz, Klinik an Eichert Göppingen, Georg-August-Universität Göttingen, Universität Graz (Österreich), Allg. Unfallvericherungsanstalt Graz (Österreich), Kreiskrankenhaus Grevenbroich, Universitätsklinik Groningen (Niederlande), Kreiskrankenhaus Gummersbach, BG-Unfallkrankenhaus Hamburg, Kreiskrankenhaus Hameln, Medizinische Hochschule Hannover, Krankenhaus Hannover-Nordstadt, Friederikenstift Hannover, Ev. Krankenhaus Hattingen, Orthopäd. Universitätsklinik Heidelberg, St. Bernward Krankenhaus Hildesheim, Universität des Saarlandes Homburg/Saar, Waldviertel Klinikum Horn (Österreich), LKH Judenburg-Knittelfeld (Österreich), Städt. Klinikum Karlsruhe, Christian- Albrechts-Universität Kiel, Chirurgischer Lehrstuhl der Universität zu Köln, Städt. Klinikum Köln-Merheim, Allg. öff. Krankenhaus Krems/Donau (Österreich), Städt. Klinikum St. Georg Leipzig, Universität Leipzig, Ev. Krankenhaus Lengerich, Allg. öffentl. Krankenhaus Linz (Österreich), Ev. Krankenhaus Lippstadt, Universitätsklinikum Lübeck, BG Unfallklinik Ludwigshafen, St.-Marien-Hospital Lünen, Krankenhaus Altstadt, Städt. Klinikum Magdeburg, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Universitätsklinikum Mannheim, Universität Marburg, Klinikum Minden, Krankenhaus Maria Hilf Mönchengladbach, Klinikum Großhadern der LMU München, Klinikum Innenstadt der LMU München, Städt. Krankenhaus München-Harlaching, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, BG-Unfallklinik Murnau, Lukaskrankenhaus der Städt. Kliniken Neuss, Marienhospital Osnabrück, Vogtland Klinikum Plauen, Klinikum Remscheid, Klinikum Rosenheim, Sana-Krankenhaus Rügen, St. Johanns-Spital – Landeskrankenhaus Salzburg (Österr.), Diakonissenkrankenhaus Schwäbisch Hall, Kreiskrankenhaus Soltau, Johanniter-Krankenhaus der Altmark Stendal, Kreiskrankenhaus Traunstein, BG-Unfallklinik Tübingen, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Universitätsklinik Ulm, Klinikum der Stadt Villingen-Schwenningen, Klinikum Weiden/ Opfz., Asklepios Kreiskrankenhaus Weißenfels, Donauspital Wien (Österreich), Ferdinand-Sauerbruch-Klinikum Wuppertal, Julius-Maximilians-Universität Würzburg, Universitätsspital ETH Zürich (Schweiz), Rettungsstelle Zusmarshausen

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Probst, C., Richter, M., Haasper, C. et al. Trauma- und Unfalldokumentation in Deutschland. Chirurg 79, 650–656 (2008). https://doi.org/10.1007/s00104-008-1498-6

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