Summary.
Intraductal and intraparenchymal hypertension represent the rationale for surgical drainage procedures in the treatment of chronic pancreatitis. “Simple” drainage procedures such as longitudinal pancreaticojejunostomy according to Partington-Rochelle have to be distinguished from “extended” drainage operations, e. g. the combination of longitudinal pancreaticojejunostomy with limited local excision of the pancreatic head. This “extended” drainage procedure according to Frey is just as effective as resective procedures in terms of persistent pain relief and definitive management of pancreatitis-associated complications of adjacent organs, i. e. distal common bile duct and duodenal stenosis. This operation also addresses an inflammatory mass in the pancreatic head. In contrast to “simple” drainage procedures the Frey operation allows reliable exclusion of pancreatic carcinoma. With low perioperative morbidity and zero mortality the Frey procedure significantly improves quality of life and leads to social and occupational rehabilitation.
Zusammenfassung.
Die intraduktale und intraparenchymatöse Hypertension sind die Basis für die chirurgische Drainage in der Behandlung der chronischen Pankreatitis. Dabei sind „einfache“ Drainageverfahren wie die longitudinale Pancreaticojejunostomie nach Partington-Rochelle von „erweiterten“ Drainageoperationen, wie z. B. der Kombination aus longitudinaler Pancreaticojejunostomie mit einer limitierten lokalen Pankreaskopfexcision, zu unterscheiden. Dieses „erweiterte“ Drainageverfahren nach Frey führt gleichermaßen sicher wie resezierende Verfahren zur dauerhaften Schmerzfreiheit und zur Beherrschung Pankreatitis-assoziierter Komplikationen benachbarter Organe wie einer Gallengang- oder einer Duodenalstenose. Dabei stellt ein entzündlicher Pankreaskopftumor keine Kontraindikation dar. Gleichzeitig kann im Unterschied zu „einfachen“ Drainageverfahren intraoperativ ein Pankreascarcinom zuverlässig ausgeschlossen werden. Mit der Operation nach Frey kann bei geringer perioperativer Morbidität und ohne Letalität eine deutliche Verbesserung der Lebensqualität und eine gute soziale und berufliche Rehabilitation erzielt werden.
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Izbicki, J., Bloechle, C. Die Drainageoperation als Therapieprinzip der chirurgischen organerhaltenden Behandlung der chronischen Pankreatitis. Chirurg 68, 865–873 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050286
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050286