Pharmacopsychiatry 1978; 11(1): 17-26
DOI: 10.1055/s-0028-1094559
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Application of EEG Sleep for the Differential Diagnosis and Treatment of Affective Disorders*

Anwendung des EEG bei der Schlafforschung zur Differentialdiagnose und Behandlung manisch-depressiver PsychosenD.J. Kupfer
  • University of Pittsburgh School of Medicine Pittsburgh, Pennsylvania
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Publication Date:
20 January 2009 (online)

Summary

In the last decade all night EEG sleep research has attempted to delineate the sleep features most characteristic of depressive states occurring in adult life. We have reported that EEG sleep variables could be used to verify a diagnostic classification for affective syndromes. This EEG sleep generated schema significantly dichotomized each major clinical category using only two or three EEG sleep measures. REM latency and REM density were sufficient to separate out primary from secondary depressed patients. Sleep efficiency, REM sleep percent, and delta sleep percent discriminated between the psychotic and nonpsychotic subgroups in the primary depressive group. Furthermore, EEG sleep variables separated secondary depression with concurrent medical disease from secondary depression without medical disease using REM activity and intermittent nocturnal awakening as the requisite variables of discrimination. Other ongoing investigations have established that the REM intensity of the first REM period is increased in primary depression. The search for EEG sleep correlates of clinical response in depressed patients receiving tricyclic antidepressants has suggested that, the more rapid the suppression of REM sleep, the more likely that the patient will respond to tricyclic antidepressants. Finally, clinical response appears to be associated with a period of sustained elevation of REM latency.

*This study was supported in part by NIMH 24652. These research studies have been aided immensely by Dr. F. Gordon Foster, Dr. Duane Spiker, Ms. Patricia Coble, Mr. Richard McPartland, Mr. Richard Ulrich, and the nursing staff of the Clinical Research Unit at WPIC.

Zusammenfassung

Im letzten Jahrzehnt wurde bei allen EEG-Schlafstudien versucht, die charakteristischen Schlafmuster depressiver Zustände beim Erwachsenen zu beschreiben. Wir berichteten, daß EEG-Schlafvariablen benutzt werden können, um eine diagnostische Klassifizierung affektiver Syndrome zu überprüfen. Dieses EEG-Schlafschema kann zur Unterteilung jeder größeren klinischen Kategorie herangezogen werden, wobei nur zwei oder drei EEG-Schlafmaße benutzt werden. REM-Latenz und REM-Stärke waren ausreichend zur Trennung von primär und sekundär depressiven Patienten. Schlafleistung, REM-Schlafprozent und Delta-Schlafprozent unterschieden zwischen psychotischen und nichtpsychotischen Untergruppen bei primärer Depression. Weiterhin trennten EEG-Schlafvariablen die sekundäre Depression mit gleichzeitiger somatischer Krankheit mittels REM-Aktivität und nächtlichem Aufwachen als erforderliche Diskriminationsvariablen. Andere laufende Studien ergeben, daß die REM-Stärke der ersten REM-Periode bei primärer Depression erhöht ist. Die Suche nach Korrelaten zwischen EEG-Schlaf und therapeutischem Effekt bei depressiven Patienten, die trizyklische Antidepressiva bekamen, ergab, daß der Patient desto wahrscheinlicher auf trizyklische Antidepressiva anspricht, je schneller die Unterdrückung von REM-Schlaf ist. Schließlich erscheint die klinische Besserung mit einer Periode ständiger Erhöhung der REM-Latenz eng verbunden.

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