Aktuelle Ernährungsmedizin 2009; 34(6): 278-286
DOI: 10.1055/s-0029-1223367
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Veränderungen des Lebensmittelverzehrs während der Tag-zu-Tag-Schwankungen der Energieaufnahme bei Adipösen

Contribution of Food Items to the Day-to-Day Fluctuation of Energy Intake in Obese SubjectsV.  Schusdziarra1 , M.  Sassen1 , M.  Hausmann1 , J.  Erdmann1
  • 1Klinik für Ernährungsmedizin, Else Kröner Fresenius Zentrum für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 November 2009 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung Die tägliche Energieaufnahme ist nicht konstant und schwankt innerhalb von 10 Tagen um 1200 kcal. In der vorliegenden Arbeit wird analysiert, welche Lebensmittelgruppen zu den kurzfristigen Veränderungen der Energieaufnahme beitragen. Methodik Ausgewertet wurden 2800 Ernährungsprotokolle von 280 übergewichtigen und adipösen Patienten vor Beginn einer Adipositastherapie. Ergebnisse Lebensmittelgruppen, die wesentlich zu den akuten Veränderungen beitragen, sind Brot, Süßigkeiten und Knabbereien, Wurstwaren, Kuchen, Käse, Fast Food, Fleisch, Aufschnitt, Streichfett und Öl. Abgesehen vom Fleisch sind niedrigenergetische Lebensmittelgruppen nicht beteiligt. Die Steigerung der Energieaufnahme ist einerseits bedingt durch größere Verzehrsmengen, aber auch durch die Verzehrshäufigkeit der verschiedenen Lebensmittelgruppen. Die Veränderungen der Verzehrsmengen einzelner Lebensmittelgruppen sind mit 20–60 g innerhalb der 10 Tage relativ gering und in Anbetracht der Schwankungsbreite der täglichen Gesamtverzehrsmenge von 500 g praktisch nicht wahrnehmbar. Schlussfolgerung Insgesamt geben diese Daten Einblick in das Ernährungsverhalten übergewichtiger und adipöser Patienten. Die erheblichen Schwankungen der Energieaufnahme sind bedingt durch den additiven Effekt zahlreicher Lebensmittelgruppen. Daraus leitet sich für die Therapie der Adipositas die Notwendigkeit ab, Veränderungen bei einer größeren Zahl von Lebensmittelgruppen vorzunehmen, um das Essverhalten nicht zu drastisch zu verändern. Da die Reduktion der Verzehrsmenge zu Problemen mit dem Hunger / Sättigungsgefühl führen kann, sollte eine Verschiebung von hoch- zu niedrigenergetischen Lebensmitteln auf der Basis individueller Verzehrsgewohnheiten durchgeführt werden, um die durchschnittliche Energieaufnahme zu senken.

Abstract

Background Daily energy intake is not constant and fluctuates by 1200 kcal within 10 days. The present paper analyses the contribution of the various food groups to these short-term fluctuations of energy intake. Methods 2800 dietary records of 280 overweight and obese subjects were analyzed prior to the start of obesity treatment. Results Food groups which contribute substantially to the observed changes of energy intake are bread, chocolate and nuts, sausages, cake, cheese, fastfood, meat, butter and oil. Apart from unprocessed meat food with low energy density plays no major role. The rise of energy intake is due to both an increase of consumed food quantity and the frequency of consumption. Changes of food quantity of individual food groups are in the range of 20–60 g during the 10 day period which is so little that it will not be recognized in the perspective of a fluctuation of total daily food quantity by 500 g. Conclusion These data give insight into the eating habits of overweight and obese patients. The fluctuation of energy intake is due to an additive effect of many different food groups. Therefore, a reduction of energy intake during obesity treatment requires changes of several food groups to avoid too dramatic changes of eating habits. Since the reduction of food quantity can lead to inadequate satiety food intake should be shifted from food items with high energy density to those with lower energy density.

Literatur

  • 1 Bellisle F. Human feeding behavior.  Neurosci Biobehav Rev. 1979;  3 163-169
  • 2 De Castro J M. Eating behavior: lessons from the real world of humans.  Nutrition. 2000;  16 800-813
  • 3 Drewnowski A. Taste preferences and food intake.  Annu Rev Nutr. 1997;  17 237-253
  • 4 Geliebter A. Gastric distention and gastric capacity in relation to food intake in humans.  Physiol Behav. 1988;  44 665-668
  • 5 Rolls B J, Castellanos V H, Halford J C. et al . Volume of food consumed affects satiety in men.  Am J Clin Nutr. 1998;  67 1170-1177
  • 6 Rolls B J, Morris E L, Roe L S. Portion size of food affects energy intake in normal-weight and overweight men and women.  Am J Clin Nutr. 2002;  76 1207-1213
  • 7 Rolls B J, Rowe E A, Rolls E T. et al . Variety in a meal enhances food intake in man.  Physiol Behav. 1981;  26 215-221
  • 8 Rolls B J, Van Duijvenvoorde P M, Rolls E T. Pleasantness changes and food intake in a varied four-course meal.  Appetite. 1984;  5 337-348
  • 9 Schick R R, Schusdziarra V, Schröder B. et al . Effect of intraduodenal or intragastric nutrient infusion on food intake in man.  Z Gastroenterol. 1991;  70 448-455
  • 10 Schick R R, Schusdziarra V. Regulation of food intake. In: Ditschuneit H, Gries FA, Hauner H, Schusdziarra V, Wechsler JG, eds Obesity in Europe 1993. London; John Libbey 1994: 335-348
  • 11 Erdmann J, Hebeisen Y, Lippl F. et al . Food intake and plasma ghrelin response during potato-, rice- and pasta-rich test meals.  Eur J Nutr. 2007;  46 196-203
  • 12 Erdmann J, Leibl M, Wagenpfeil S. et al . Ghrelin response to protein and carbohydrate meals in relation to food intake and glycerol levels in obese subjects.  Regul Pept. 2006;  135 23-29
  • 13 Erdmann J, Töpsch R, Lippl F. et al . Postprandial response of plasma ghrelin levels to various test meals in relation to food intake, plasma insulin and glucose.  J Clin Endocrinol Metab. 2004;  89 3048-3054
  • 14 Rolls B J, Bell E A, Thorwart M L. Water incorporated into a food but not served with a food decreases energy intake in lean women.  Am J Clin Nutr. 1991;  29 637-641
  • 15 Stubbs R J, Johnstone A M, O'Reilly L M. et al . The effect of covertly manipulating the energy density of mixed diets on ad libitum food intake in „pseudo free-living” humans.  Int J Obes Relat Metab Disord. 1998;  22 980-987
  • 16 Stubbs R J, Ritz P, Coward W A. et al . Covert manipulation of the ratio of dietary fat to carbohydrate and energy density: effect on food intake and energy balance in free-living men eating ad libitum.  Am J Clin Nutr. 1995;  62 330-337
  • 17 Schusdziarra V, Hausmann M, Wittke C. et al . Contribution of energy density and food quantity to short–term fluctuations of energy intake in normal weight and obese subjects.  Eur J Nutr. 2009, in press; 
  • 18 Young C M, Franklin R E, Foster W D. et al . Weekly variation in nutrient intake of young adults.  J Am Diet Assoc. 1953;  29 459-464
  • 19 Morgan K J, Johnson S R, Goungetas B. Variability of food intakes. An analysis of a 12-day data series using persistence measures.  Am J Epidemiol. 1987;  126 326-335
  • 20 Balogh M, Kahn H A, Medalie J H. Random repeat 24-hour dietary recalls.  Am J Clin Nutr. 1971;  24 304-310
  • 21 Basiotis P P, Welsh S O, Cronin F J. et al . Number of days of food intake records required to estimate individual and group nutrient intakes with defined confidence.  J Nutr. 1987;  117 1638-1641
  • 22 Schusdziarra V, Sassen M, Hausmann M. et al . Lebensmittelverzehr Übergewichtiger und Adipöser.  Aktuel Ernahrungsmed. 2009;  34 19-32
  • 23 Schusdziarra V, Sassen M, Hausmann M. et al . Lebensmittelverzehr sowie Energieaufnahme, Essensmenge und Energiedichte bei Haupt- und Zwischenmahlzeiten Übergewichtiger und Adipöser.  Aktuel Ernahrungsmed. 2009;  34 186-194
  • 24 Schusdziarra V, Hausmann M. Satt essen und abnehmen – individuelle Ernährungsumstellung ohne Diät. 2. Auflage. Neu-Isenburg; MMI Verlag 2008
  • 25 Max Rubner-Institut .Bundesforschungsinstitut für Ernährung und Lebensmittel Nationale Verzehrs-Studie II – Ergebnisbericht, Teil 2. Berlin; 2008
  • 26 Himmerich S, Gedrich K, Karg G. Bayerische Verzehrsstudie BVS (II) – Abschlussbericht. München; Bayerisches Staatsministerium für Umwelt, Gesundheit und Verbraucherschutz 2007

Prof. Dr. V. Schusdziarra

Else Kröner Fresenius Zentrum für Ernährungsmedizin, Klinikum rechts der Isar, TU München

Ismaninger Str. 22

81675 München

Email: Volker.Schusdziarra@lrz.tu-muenchen.de

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